Niko Kaistakorpi Ajatuksia maan ja taivaan väliltä - joskus muualtakin

Mielensäpahoittaja auton etuvalon polttimoa vaihtamassa

Olen tätä aiemminkin ihmetellyt, mutta jälleen tuli eteen sama ongelma auton polttimon vaihdon kanssa. Mikä hemmetin sadistijoukko suunnittelee noita ajovalojen polttimoiden kiinnityssysteemejä? Ja kuinka suurimmassa osassa vaihto voi olla yhtä helvettiä ainakin tällaiselle "pikkukäpäläiselle" hemmolle.

Tänään tunnin taistelin kädet lopulta verillä ja jäi homma vielä tekemättä. Sokkona survot kädet sinne pieneen väliin ja koitat tuntumalla saada jotain aikaan mystisen klipsisysteemin kanssa, jota et edes pysty näkemään. Nyt edellisellä kerralla jousihässäkkä on ilmeisesti mennyt jotenkin väärään asentoon eikä suostu aukeamaan millään.

Kia Sorento -maasturi on autoistani tähän mennessä ollut ainoa, jossa oli tolkku systeemi. Koko etu-umpio irtosi kolme ruuvia aukaisemalla ja se irroitettuna pystyi helposti operoimaan.

Aaaaarrrgghhh, olisi nimittäin merkittävää tuotekehittelyn tarvetta tässä kohteessa. Kokemukseni mukaan edes tuntemassani lähimenneisyydessä tämä asia ei ollut sielläkään paremmin.

Aloin tuossa suunnitella, että seuraavan kerran ostaessani autoa laitan autokauppiaan ensin suorittamaan polttimonvaihtodemonstraation...

Piruuttani ostaessani uutta polttimoa Nesteen huoltoasemalla kysäisin haluaisiko myyjä palveluna tulla vaihtamaan polttimon - ei yllättäen halunnut.

No, huomenna uusi yritys paremmalla ajalla.

Ugh - mielensäpahoittaja on puhunut. wink

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Ensimmäinen autoni oli Saab -96 vuosimallia 1976. Polttimo oli joustavalla rautalangalla kiinni, sen takana oli rutkasti tilaa ja vaihto kesti noin 30 sekuntia. Sitä seuranneessa Datsun Cherryssäkin se vielä onnistui kotikonstein.

Viimeinen autoni jossa polttimonvaihto olisi ollut edes teoriassa mahdollista oli vm. 94:n Volvo 850. Tosin lampun kanssa meni tunti ja rystyset verillä, tuttu taksikuski sattui ajamaan pihaan ja hän taisteli polttimon kanssa puolisen tuntia kunnes sai sen jotenkuten paikoilleen. Katsastuksessa tuli huomautus koska se oli väärin suunnattu.

Nykyään en edes yritä. Jos lamppu sammuu, pitää sinnitellä seuraavaan katsastukseen asti ja viedä kärry autokorjaamoon juuri ennen ja toivoa että kestää seuraavaan päivään.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Ysikutosta kaverikin kehui, totesi olevan viimeinen hänellä, missä homma vielä onnistui järkevästi.

Tarvinnee ottaa oppia sinulta, kun meinaa käsien kivun lisäksi otsasuoni alkaa pullottaa tuossa hommassa - joka kerta.

Muistin juuri, että sain muuten minäkin viime kerralla huomautuksen siitä, että polttimon vuoksi valo oli väärin suunnattu ja ilmeisesti huonosti kiinnitetty. Sen seurauksena painoin klipsiä oikein kunnolla kiinni ja nyt se lienee mennyt liian pitkälle ja vääntynyt väärään asentoon.

Toisesta päästä jousisysteemin saisi ruuvista auki, mutta sitä en tee. Nimittäin kokemukseni perusteella en saisi ainakaan siinä välissä sitä enää koskaan kiinni itse... Ponnahtelisi silmille... :-)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Nykyäänhän riittää kun irrottaa etumaskin, puskurin ja sitten umpiot. Useimmissa tapauksissa ei tarvitse edes nostaa etupäätä ylös. :-)

Siinä on vielä se v-umainen puoli että jos kosket rasvaisilla sormilla polttimoon, se kestää noin tunnin ja voit uusia projektin.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #3

Juuri näin - tuli kyllä remakka nauru kommentistasi.

Tuskin tarvii edes konetta nostaa pois... ;-)

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Pösössä minultakin onnistuu, yariksessa ei. Saan sen irti ja uuden tilalle. Tungen vanhasta patjasta säästämääni vaahtomuovia lampun taakse, se pitää lampun paikoillaan. Huollon yhteydessä sitten laittavat kunnolla.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Mitä ihmettä, käytännöllinen ranskalainen? Mualimmankirjat sekaisin. ;-)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

"Tungen vanhasta patjasta säästämääni vaahtomuovia lampun taakse, se pitää lampun paikoillaan."

Todella käytännöllistä.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

>6
Se on ainoa asia, mikä pösössä onnistuu tai on muuten OK. Tämän vuoden huollot vähän yli 7000€ (eikä siihen sisälly kolareita)

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #8

Heh, tuli mieleen kun mulla oli 90-luvun lopussa Renault Laguna ja kun siinä lasinpesuaineen säiliö meni tyhjäksi, niin se ilmoitti, että pitäisi mennä Renaultin huoltoon. Päätin ihan itse lisätä lasinpesuainetta... :-)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #9

Tuosta tuli mieleen kun vein taannoin auton huoltoon koska siinä paloi huoltovalo. Korjaustoimenpiteenä nollasivat huoltovalon. Kysyin että mikä vika autossa oli. No vika oli se että se huoltovalo paloi.

Maksoin puolen tunnin työlaskutuksen ja noin vitosen "pientarvikkeista". Kysyttäessä selvisi että se pientarvike oli trasselia johon huoltomies pyyhki kätensä toimenpiteen jälkeen.

Päättelin tästä että ainakin huoltovalon nollaaminen Volvossa onnistuu isokätiseltäkin mieheltä. Pitää olla isot kourat jos niiden putsaamiseen kuluu vitosen trasselit.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Ymmärrän tuskaasi, moni kaverini on kertonut samasta vaivasta.

Meillä on pari vanhempaa volvoa (S80 ja V70) ja niiden polttimovaihto on edelleen helppoa, isokätisillekin miehelle.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Mulla on vanhempi (vm. 2001) farkkumallinen Volvo V70 ja kummeksun kovasti Ilmarin kommenttia. Ellei ole perinyt sormiaan Solmu Mäkelältä.

Tossa on teoria mutta oman kokemukseni mukaan se ei "ihan" vastaa käytäntöä:
http://new.volvocars.com/ownersdocs/2001/2001_v70/...

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Farkkumallinen V70 (vuosimalli 2000), isot kädet (110 kg/193 cm) ja helppo vaihto...en osa muuta sanoa. Olenko niin kätevä? Ei kait! Toisaalta, olen koko ikäni ollut remonttitaitoinen pienviljelijä..

V70:n nokka muuttui kyllä virtaviivaisemmaksi vuoden 2000 jälkeen. Mahtavatko Jannen ongelmat johtua siitä?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen Vastaus kommenttiin #13

Johtunee enemmän Jannesta kuin virtaviivaisuudesta. Kuten edellä kerroin, en onnistunut farkku 850:n kanssakaan ja sitä ei varsinaisesti voi syyttää virtaviivaisuudesta.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

Vaikka ei pitäisi mainostaa, niin Motonet palvelee. Ostin polttimon ja näppäräsorminen nuori nainen palveli ilolla. Pösö 206+ on iloinen kulkija, mutta kieltämättä etuvalojen polttimot ovat ikävästi monen mutkan takana.

Pissapojan täyttämiseen käytän pientä kastelukannua, millään muulla keinoin en onnistunut ohittamaan edessä olevia esteitä. Hitaasti, mutta varmasti säiliö täyttyy, eikä läiky yli.

C'est la vie!

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thu...

Pieni auto, mutta suurehko moottoritila, ja nelipyttyinen kone pitkittäin pystysuoraan asennettuna, joten tilaa apulaitteille ja työskentelylle on ruhtinaallisesti!

Toisaalta... Suzuki on ajovalolamppujen suhteen erittäin säästeliäs, joten niitä ei tarvitse olla vaihtamassa edes viiden vuoden välein. Asiallinen auto.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Pitäisi kai hankkia LED-ajovalot, kuulema kestää ja kestää. Mutta kuka ne vaihtaa sinne biiliin, ha hah ;D
Hinnat ei enää päätä huimaa >>> https://www.miniinthebox.com/fi/p/h4-11w-white-lig...

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Kuka kuka kuka meni kehumaan Suzukia eilen? Tänään lauantaina mittaritauluun syttyi vikavalo... (ylärivi, 2. vas.)

https://im.mtv.fi/image/5747474/landscape1_1/1024/...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Kerran mulle soitettiin, että joku varoitusvalo palaa. Pyysin kuvailemaan mikä ja silloin oli kyseessä tuo sama. Kuvaus oli että joku helikopterin näköinen.. Tovi piti miettiä mikähän oikein on kyseessä ennenkuin tajusin olevan moottorin varoitusvalo.. :-)

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"Mikä hemmetin sadistijoukko suunnittelee noita ajovalojen polttimoiden kiinnityssysteemejä"?

Hra Jälki Markkinointi
Kukas muukaan.

Tämän blogin suosituimmat